دسته‌ها
اخبار

اصطلاحات کاربردی بورس اصطلاحات بورس دوره رایگان تحلیل تکنیکال فیلو | hoseinifinance

اصطلاحات کاربردی بورس اصطلاحات بورس دوره رایگان تحلیل تکنیکال فیلو | hoseinifinance

بنابراین، در این مقاله قصد بر این است که شما را با آموزش بورس و مفاهیم و اصطلاحات که در دسته سهام، سهامدار، شرکت، معاملات و تحلیل قرار می‌گیرد، برای انجام معاملاتی https://hoseinifinance.com/blog/financial-markets/bourse-education راحت‌تر آشنا سازیم. یکی دیگر از انواع صندوق سرمایه گذاری در بازار بورس صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله هستند که از آنها به عنوان ETF نیز یاد می‌شود. ETF از مهم‌ترین اصطلاحات بازار بورس است که لازم است درباره آن نیز بیشتر بدانید.

  • یعنی معامله گران، چه در سمت فروش و چه در سمت خرید تنها مجاز به ثبت سفارش در این محدوده ی قیمتی هستند.
  • در صورتی که در خصوص صندوق‌های ETF سوال دارید می‌توانید برای آشنایی بیشتر با این نوع صندوق‌ها از مقاله «ETF چیست» استفاده کنید.
  • بد نیست بدانید معمولا حرف اول در یک «نماد» نشان‌دهنده صنعت مربوطه و بخش دوم خلاصه‌ای از نام شرکت است.
  • تشکیل صف فروش برای یک سهم، می تواند حاکی از بی رغبتی سرمایه گذاران به آن سهـم است.

برای این مقایسه بسیار مهم است که یک سال را به عنوان پایه در نظر بگیرید و در نهایت میزان تغییرات را نسبت به آن سال بسنجید. این گزارش در واقع یک نگاه اجمالی به وضعیت مالی و عملکرد شرکت دارد و وظیفه دارد تا دانش عمیقی درباره پارامترهای مختلف عملکرد شرکت در یک سال مالی مشخص را به سهامداران ارائه دهد. گزارش سالانه یکی از اصطلاحات بورسی است که می‌توان از طریق آن به یک نمای کلی از عملکرد شرکت در سال مالی گذشته یا قبل از آن دست پیدا کرد. با استفاده از گزارش سالانه می‌توان پتانسیل شرکت در آینده بر اساس عملکرد گذشته را مورد بررسی قرار داد. گزارش‌های سالانه حاوی اطلاعاتی درباره درآمد، وضعیت مالی، جریان وجوه نقد، تحلیل مدیریت، قیمت بازار سهام و سود سهام پرداخت شده هستند. این گزارش‌ها نشان می‌دهند که شرکت مورد نظر به چه صنایعی تعلق دارد و به عنوان رزومه شرکت در سال مال قبلی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

صندوق های سرمایه گذاری مشترک در بحث اصطلاحات بورسی

شما نمی‌توانید این قبیل سهام را در نزدک یا بازار بورس نیویورک یا هر بازار بورس بزرگ دیگر پیدا کنید؛ این سهام غالبا متعلق به شرکت‌های کوچک‌تر هستند. به پیشنهاد یک سرمایه‌گذار برای خرید یا فروش مقدار مشخصی از سهام یا قراردادهای اختیار معامله سفارش گفته می‌شود. برای مثال، برای خرید یا فروش ۱۰۰ سهم از سهام یک شرکت باید سفارش خود را ثبت کنید. میزان پولی که یک معامله‌گر مایل است به ازای هر سهم از یک سهام مشخص پرداخت کند.

ارز دیجیتال (Cryptocurrency) چیست؟ آموزش ۰ تا ۱۰۰ برای مبتدیان

این شاخص همان شاخصی است که همیشه در اخبار و رسانه‌ها از آن به‌عنوان شاخص بورس تهران صحبت می‌شود. شاخص کل در بین فعالان بازار و سرمایه گذاران یکی از پرکاربردترین شاخص‌هاست. این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت و سود سهام شرکت‌های پذیرفته‌ شده در بورس است، به‌عبارت‌دیگر تغییرات شاخص کل بیانگر میانگین بازدهی سرمایه گذاران در بورس است. برای درک ساده‌تر مفهوم شاخص کل، فرض کنید که شما از تمام شرکت‌های بورسی به تعداد مساوی خریداری کنید. در این صورت تغییرات شاخص کل بورس برابر با میزان بازدهی سبد سهام​ شما خواهد بود.

تالار بورس چیست؟

دقت داشته باشید که ارزش ذاتی یک سهم با ارزش آن سهم در بازار می‌تواند کاملاً متفاوت باشد. اگر بررسی‌ها و نتایج حاصل از تحلیل شما از ارزش ذاتی یک سهم نشان از معقول بودن قیمت هزار تومان برای آن داشت، به این معنا نیست که قیمت سهم مورد نظر در حال حاضر در بازار حتماً هزار تومان است. از این رو کاربران و تحلیل گران از دو اصطلاح متفاوت به ارزش ذاتی و ارزش بازار یک سهم استفاده می‌نمایند. برای درک هر چه بهتر مفاهیم بازار بورس سعی کرده‌ایم تا این مفاهیم و اصطلاحات رایج را در بخش‌های مختلفی به شما معرفی کنیم. اولین بخش آن نیز مربوط به معرفی اصطلاحات و مفاهیم پایه‌ای در بازار بورس است. این اصطلاحات ساده‌تر بوده و احتمالاً بسیاری از آنها را شنیده‌اید اما با این حال لازم دانستیم تا برای افراد تازه‌کار یک معرفی کامل از آنها داشته باشیم.