دسته‌ها
اخبار

قالب بتن انواع، ویژگی‌ها، قطعات و نحوه قیمت‌گذاری قالب‌ها تسکو

قالب بتن انواع، ویژگی‌ها، قطعات و نحوه قیمت‌گذاری قالب‌ها تسکو

در صورتی که نسبت دهانه بزرگ تر به دهانه کوچک تر بیشتر از ۲ باشد و دال بر روی دو لبه مقابل قرار گیرد، از نوع یک کارخانه قالب بتن طرفه خواهد بود. اگر تکیه گاه هایی دال را در چهار ضلع آن پشتیبانی کنند، این دال نیز یک طرفه است. در هر دو حالت تنها در راستای دهانه های کوچکتر، آرماتورها باید نصب شوند. این مرحله بسیار مهم است زیرا رفع اشکالات و بررسی جزئیات روی ورق نقشه‌ها بسیار ساده تر از مواجه شدن با نقص‌های موجود حین اجراست. 3- در هنگام قالب برداري، جدا شدن قالب از سطح بتن به سختي انجام مي‌پذيرد و امكان صدمه خوردن سطح بتن وجود دارد.

  • مقاومت ماده تشکیل دهنده قالب بتن باید به اندازه‌ای باشد که قالب بتواند نیروهای پیش‌بینی شده را به خوبی تحمل کند.
  • در قسمت سقف به میزان بتن کمتری نیاز است و به کمک روش‌هایی که گفتیم، بتن را به سقف می‌رسانند.
  • «قالب سازه‌ای برجا» (Stay-In-Place Structural Formwork)، مجموعه‌ای از قالب‌ها (معمولا از جنس فیبرهای پلیمری تقویت شده) است که در محل اجرای پروژه ساخته می‌شود.
  • ابتدا سنگدانه درشت با شن در قالب ریخته ‌و متراکم شده و سپس فضای خالی بین آنها که تقریباً ۳۳ درصد کل حجم را تشکیل می‌دهد، با ملات پر می‌شود.
  • عمدتاً چوب و فولاد، موادی هستند که بیشتر برای قالب‌بندی بتن استفاده می‌شوند.
  • انتخاب روش ساخت، مصالح مناسب و در صورت لزوم پوشش مناسب سطوح داخلی قالب، به طوری که امکان دستیابی به نتایج مورد نظر مستقیماً ممکن باشد.

عمليات قالب‌برداري و برچيدن پايه‌هابايد گام به گام و بدون اعمال نيرو و ضربه طوري باشد كه اعضا و قطعات بتني تحت اثربارهاي ناگهاني قرار نگيرند، بتن صدمه نبيند و ايمني و قابليت بهره‌برداري مخدوشنشود. قالب بايد موقعي برداشته شود كه بتنبتواند نيروي وارده را تحمل كند و تغيير شكلهاي آن از تغيير شكلهاي پيش بيني شدهتجاوز نكند. در هنگام قالب برداري، جدا شدن قالب از سطح بتن بهسختي انجام مي‌پذيرد و امكان صدمه خوردن سطح بتن وجود دارد.

نظر شما چیست؟ لغو پاسخ

معمولا دوام یالایی دارند و نیروی زیاد را به خوبی تحمل می‌کنند. قالب‌های آلومینیومی ساخت سازه‌های یکپارچه و بدون ترک را فراهم می‌کند. در این قالب بندی باید ضخامت قالب 20 تا 25 و عرض آن نیز 100 تا 250 میلی متر باشد.

مصالح مورد استفاده در ساخت قالب

روش آرماتوربندی سقف این چنین بوده که فاصله بین شبکه آرماتور بالا و پائین توسط گوی هایی که شبیه یک توپ فوتبال کم باد است و با نظم و روش خاصی پر می شود. این گویها نقش بلوکهای توخالی در سقف تیرچه بلوک را اجرا می کنند. سقف کوبیاس به علت هزینه بالا و زمان بر بودن نصب زیاد مورد توجه قرار نگرفته است. قالب بندی چوبی یکی از قدیمی ترین و رایج ترین قالب های بتی سقف است که از چوب یا تخته سه لایی ساخته شده است. این نوع قالب به دلیل انعطاف پذیر بودن برای ساخت و ساز بسیار مناسب می باشد. نکته قابل توجه این است که قالب چوبی برای سازه های بزرگ زمان بر است، زیرا در محل پروژه ساخته می شود.

دقت کنید سیم به داخل المان خم شوند، زیرا در غیر این صورت پس از بتن ریزی، این سیم بیرون مانده و زنگ می‌زند. در غیر این صورت سقف زیرین تحمل این بار را نداشته و در اجرا مشکلاتی به وجود می‌آید. در صورتی که جک‌ها روی زمین قرار دارند، اگر خاک دستی بوده یا مرطوب باشد، احتمال نشست آن وجود دارد. به طور کلی اگر زمین سست باشد، باید با افزایش سطح تکیه‌گاه‌ها و جلوگیری از مرطوب شدن زمین از نشست آن جلوگیری کرد. ۱) جک‌های صلیبی که در شکل زیر مشاهده می‌کنید، برای سقف‌هایی حداکثر تا ۳٫۵ متر مناسب هستند.

پس از جدا کردن دوغاب سفت از لبه ورق‌های تخته لایه باید سطح آن‌ها را با یک لایه رهاساز پوشاند. اتصالات روی قطعات بزرگ قالب را باید به طور کامل بررسی کرد و در صورت نیاز تعمیرات لازم را انجام داد. قالب باید توانایی تحمل المان‌های مختلف را بدون نیاز به بستن با طناب داشته باشد. موادی که قالب را می‌سازن نباید با بتنی که داخل آن ریخته می‌شود، ناسازگار باشد و با آن واکنش دهد. قالبی مناسب است اجزای آن توسط کارکنان به راحتی جابه‌جا شود و نیازی به استفاده از ماشین‌های جابه‌جایی نداشته باشد. همانطور که از نام این قالب پیداست، به ذلیل انعطاف پذیری بالایش، به خوبی تغییر شکل داده و می‌توان اشکال جالبی را با استفاده از آن ایجاد کرد.