دسته‌ها
اخبار

انواع شیرهای صنعتی قیمت شیرآلات صنعتی فارس استیل | kasrasaran

انواع شیرهای صنعتی قیمت شیرآلات صنعتی فارس استیل | kasrasaran

از شیرهای تخلیه هوا معمولاً برای هوا و بخار آب استفاده می‌ کنند. در تصویر زیر، بخش‌های مختلف یکی از انواع استاندارد شیرهای تخلیه کننده فشار نمایش داده شده است. باز و بسته کردن شیرهای توپی بزرگ به نیروی قابل توجهی نیاز دارد. در این موارد، از عملگرهای چرخشی و فلکه برای باز و بسته کردن ولو استفاده می‌شود. در صنعت و تاسیسات امروزه بهترین انتخاب برای لوله کشی مجموعه‌های آبی مانند استخرها، لوله و اتصالات UPVC است.

  • در این شیرآلات صنعتی، سیال از پایین وارد شده که تشکیل دهندۀ جریان است.
  • به شکل کلی شیرهای صنعتی یک بخش جدا نشدنی از صنایع مختلف می باشند.
  • شیر دروازه ای به آرامی باز و بسته می شود و به خط لوله شوک وارد نمی کند؛بنابراین نباید از این شیر انتظار واکنش سریع داشته باشیم و از آن به عنوان شیر قطع و وصل استفاده کنیم.
  • هرکدام از شیرآلات صنعتی Valve عملکرد متفاوتی دارند و باید با توجه به نوع عملکردشان مورد استفاده قرار بگیرند تا باعث افزایش بهره وری و عمر سیستم لوله کشی شوند.

شیرهای توپی که در بازار با نام شیر ضربه‌ای نیز شناخته می‌شوند از یک ساچمه کروی جهت تنظیم میزان سیال یا گاز خروجی استفاده می‌کنند. معمولا این نوع شیرها برای تنظیم آب سرد و گرم به کار برده می‌شوند. از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده اغلب شیرآلات صنعتی می توان بدنه، سرپوش، دیسک، نشیمنگاه یا سیت، ساقه شیر یا استم، یوک و آب بند را نام برد.

۱. شیرهای دروازه ای یا شیر کشویی

این‌ وسایل، اجزای مهم و اساسی یک سیستم بوده که به منظور رساندن مایعات، گازها، بخارها، دوغاب ها و … در انواع کاربردی تر و پیچیده تر از مصارف معمولی و یا خانگی، این تجهیزات در صنعت برای کنترل فرآیند به کار می‌روند. هر بخش از تاسیسات در صنعت، نیاز به نوع خاصی از شیرآلات دارد. به همین دلیل لازم است تا از نوع، تعداد و مشخصات فنی تجهیزات و شیرآلات مورد نیاز خود اطمینان حاصل کنید.

نکات کلیدی درباره انتخاب انواع شیرآلات صنعتی

مهم ترین نوع این شیرها، شیر یکطرفه نوسانی (Swing Check Valve) می باشد. تقریبا ارتفاع این شیر، 4 یا 5 برابر خط لوله می باشد، بنابراین موقع انتخاب این شیر باید به فضای زیادی که اشغال می کند نیز توجه کنیم. بنابراین تمایل ما بر این است که تا حد امکان از شیرهای دروازه ای استفاده کنیم. حال اگر یکی از این دو (مجرابند و نشیمنگاه) غیر فلزی باشند، به این نوع از شیرها، سافت سیت (نشیمنگاه نرم) چرا اینها را امتحان نکنید می گویند.

در سال 1680 میلادی، دکتر پاپِن (عضو انجمن سلطنتی) از دربار انگلستان، برای اولین بار شیر اطمینان اهرمی شکلی برای زودپز ساخت. نکته جالب در تاریخچه شیر اطمینان این است که این شیر، اولین بار برای صنعت آشپزی اختراع شد. در ضمن از این شیرها، می توان برای تنظیم جریان هم استفاده کرد. مزیت این شیرها این است که فضای کمی را اشغال می کنند و قیمت بسیار مناسبی دارند. به صورت کلی، مکانیزم عملکرد این شیرها استفاده از یک مانع کروی در مقابل جریان می باشد. به شیرهایی که با چرخش یک چهارم دسته، باز و بست می شوند، شیرهای ربع گرد یا Quarter Turn می گویند.