دسته‌ها
اخبار

وکیل پایه یک دادگستری کیست و چه وظایفی دارد؟ دادنیک

در صورتی که موکل در دادگاه برنده شود دادگاه می‌تواند طرف دیگر دعوا را به پرداخت حق‌الوکاله وکیل معاضدتی محکوم کند، این حق برابر ۵ درصد از حکم صادره بر علیه طرف دیگر می‌باشد، اگر موکل در دادگاه برنده نشود هیچ حق‌الوکاله‌ای به وکیل تعلق نمی‌گیرد. وکالت‌نامه‌ای که بدون پادرمیانی دفتر اسناد رسمی نوشته شود وکالت‌نامه عادی یا غیررسمی نام دارد. عرف و روال وکلا برای محاسبه حق‌الوکاله در دعاوی مالی معمولاً، از ده درصد ارزش خواسته مالی شروع می‌شود، اما گاهی بیشتر و یا کمتر نیز تعیین می‌گردد که با توجه به نوع دعوا، سختی آن و دیگر شرایط مشخص می‌شود.

  • با تنظیم وکالت وکیل و موکل در برابر یکدیگر از حقوقی برخوردار می شوند و نسبت به یکدیگر وظایف و مسئولیت های متقابلی را پیدا می کنند.
  • طبق تعریف ارائه شده در ماده ۶۵۶ قانون مدنی، وکالت عقدی است که به موجب آن، یکی از طرفین طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود می‌نماید.
  • عقد وکالت عقدی جایز است به این معنی که هر یک از طرفین میتواند هر زمان که بخواهد آن را فسخ کند.
  • شخصی که کارآموز وکالت است در آزمون کارآموزی کانون وکلا دادگستری قبول شده است و پروانه کارآموزی را دریافت کرده است.

به وکیلی که تحصیلات خود را در مقاطع لیسانس و بالاتر در رشته های حقوق، مبانی و فقه گذرانده است و در آزمون کانون وکلای دادگستری در میان رقابت سرسخت و سنگین رقبا موفق به کسب رتبه بالایی شده است وکیل پایه یک دادگستری می گویند. انواع وکیل پایه یک دادگستری بعد از گذراندن دوره کارآموزی پروانه وکالت کسب می کنند و می توانند به پرونده های حقوقی گوناگونی رسیدگی نمایند. اما در جامعه امروزی بسیاری از افراد برای امور حقوقی و اداری خود تصمیم می گیرند که یک وکیل اختیار کنن. اگر شما نیز از آن دسته از افراد هستید باید برای این کار به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنید و برای موضوع مورد نظر خود وکالت نامه ای را تظیم کنید.

ما در موسسه حقوقی صدای وکلا قصد داریم با ارائه خدمات حقوقی به صورت تلفنی و آنلاین و با صرفه جویی در وقت و هزینه شما و با کادر متخصصانی مجرب که شامل وکلا و کارشناسان حقوقی، بهترین خدمات را به شما ارائه دهیم. زیرا وکلایی که در شاخه های خاصی کاملا تخصصی فعالیت دارند، نسبت به آیین نامه ها، بخش نامه ها، مقررات و قوانین تسلط کامل داشته و نسبت به وکلایی که در همه امور فعالیت دارند در موفقیت پرونده برای موکل شانس بیشتری ایجاد می کنند. به بیان دیگر چون وکیل دادگستری با قبول وکالت تبرعی وجهی دریافت نمی کند تا بر حسب مقررات مالی، مالیات بر درآمد را بپردازد. چنانچه تقاضای انتخاب وکیل معاضدتی رد شود متقاضی می تواند ظرف ده روز این تصمیم به هیئت مدیره کانون شکایت کند.رای این هیئت در خصوص رد یا پذیرش درخواست قطعی است. وکالت اشخاصی که شغل آنها وکالت نباشد، بدون پروانه ی وکالت اتفاقی در دادگاه ها پذیرفته نمی شود، بنابراین دادخواست فرجامی برادری بدون داشتن وکالت اتفاقی از طرف برادرش موردی نخواهد داشت.

بهترین وکیل تهران + تضمینی + 100%متخصص

به موجب ماده 55قانون وکالت مصوب 1315،تظاهربه وکالت وهمچنین مداخله ی اشخاصی که پروانه وکالت دادگستری ندارند درعمل وکالت دادگستری،به قید مجازات ممنوع شده است . تلاش در جهت دفاع از حقوق قانونی موکل و تحقق عدالت مهم ترین تکلیف قانونی است که می توان برای وکلا شناخت که علاوه بر آن در برخی از قوانین حدود وظایف وکیل دادگستری تعریف شده است که برای آشنایی با آنها می توانید مقاله را مطالعه نمایید . علاوه بر اینها وکلا متعهد هستند که پس از تلاش برای حصول صلح و سازش میان طرفین دعوا و عدم امکان سازش ، تمامی پیگیری های لازم در راستای دفاع از موکل را انجام دهند ، ابلاغیه های دادگاه را بررسی کرده ، در دادگاه حضور یابند ، در صورت لزوم لایحه بفرستند و موکل را در جریان آخرین اطلاعات و روند کار پرونده قرار دهند . یکی از مهم ترین موضوعات و نکات مهم در انتخاب وکیل آن است که شخصی که قرار است به وکالت از ما پرونده ای را به عهده بگیرد ، تخصص و دانش کافی در این حوزه را داشته باشد ؛ به این دلیل که امر وکالت یک مسئله کاملا تخصصی و حرفه ای است .

لزوم حضور وکیل در دعاوی خانوادگی

وکیل پایه یک دادگستری برای گسترش عدالت و برای احقاق حقوق فعالیت خود را در جامعه انجام خواهد داد. به گفته وکیل پایه یک دادگستری؛ امر وکالت زیر مجموعه امور قضایی است و از تامینات شغل برخوردار است. در حالت کلی تمامی افراد بدون حضور وکیل پایه یک دادگستری قادر به تنظیم شکایات خود در مراجع قضایی و قادر به دفاع از خود در برابر تضییع حقوق خود هستند اما درصد موفقیت آنها با حضور وکیل پایه یک دادگستری بسیار کمتر از زمانی است که وکیل پایه یک دادگستری از آنها در مقابل بی عدالتی دفاع کند.

مثلاً شخصی در یکی از امور بین المللی یا امور خانواده، قراردادها، حقوق اداری، ثبتی، مالیاتی ، جزایی ( قتل، چک، سرقت و…) تجربه زیادی داشته لذا بهتر است در این گونه موارد با پرس و جو از مطلعین به نزد وکیلی برویم که در موضوع کار ما تبحر ویژه ای دارد یا به آن مشهور شده است. همان طور که بیان کردیم افراد تحصیل کرده در رشته های حقوق پس از قبولی در آزمون های ورودی دشوار کانون وکلای دادگستری می بایست مدتی را پیش وکیل با تجربه به عنوان کارآموز سپری نمایند. وکالت در دادگاه مستلزم داشتن پروانه وکالت می باشد اما قانون تحت شرایطی وکالت بدون پروانه را پذیرفته اشخاصی که واجد معلومات کافی برای وکالت باشند اما پروانه وکالت نداشته باشند می توانند در سال سه مرتبه با اخذ جواز وکالت اتفاقی از کانون مزبوطه برای اقربای سببی و نسبی خود تا درجه ی دوم از طبقه ی سوم وکالت نمایند. قابل ذکر است که جواز وکالت اتفاقی با رعایت شرایط و مقررات مربوطه توسط کانون وکلای دادگستری صادر می شود.

طبق عرف جامعه وکیل به فردی گفته می‌شود که از طرف شخص دیگری انتخاب شده؛ و وکالت رسیدگی به پرونده او را در دادگاه‌ها و دادسراها بر عهده می‌گیرد. این شخص باید در آزمون وکالت کانون وکلا یا قوه قضاییه پذیرفته شده باشد و پس از گذراندن دوره کارآموزی در شغل وکالت مشغول به کار شود. بعد از گذراندن تحصیلات خود در دانشگاه و اخذ مدرک تحصیلی خود باید در آزمونی به نام وکیل قوه قضاییه که از طرف قوه مربوطه برگزار می شود، شرکت کند و پس از آن نیز خود را برای دوره کارآموزی آماده کند. در دوره کارآموزی ابتدا وکیل به دفتر یک وکیل با سابقه می رود و با پروسه کار آشنا می شود و پرونده های حقوقی متفاوت را می سنجد. سپس بعد از مدتی برای آن وکیل پروانه وکالت صادر خواهد شد و پس از این مرحله وکیل می تواند برای احقاق حق موکلای خود تلاش کند و به عنوان یک وکیل پایه یک به فعالیت های خود ادامه دهد.

افرادی که همواره برای حل و فصل مسائل حقوقی و قضایی خود به وکیل پایه یک دادگستری مراجعه می کنند متوجه این امر هستند که قبول وکالت یا وکالت دادن به وکیل در هر حالتی بر دو نوع است. متقاضیان و دانش آموختگان در رشته حقوق و معادل آن رشته برای شرکت در آزمون وکالت لازم است تا شرایط لازم برای شرکت در آزمون را داشته باشند و آن را رعایت نمایند. تنها کسانی حق شرکت در آزمون وکالت کانون وکلا را دارند که شرایط خاص در موارد زیر را داشته باشد. و همانطور که میدانید معمولا بیشترین مراکز حقوقی و قضایی در پایتخت کشور ها تمرکز دارند.